NOSTATIC!

Udgivet: Oktober 2012
Forlag: GAFFA Forlag
ISBN-nummer: 978-87-90575-13-7
Design: Katrine Skriver Christensen
Illustration: Knud Odde

TRIVIA

Genre: Essays om punk, postpunk, goth, industrial og spoken word.
Sideantal: 232 sider.
Åbning: ”I dag er det nærmest umuligt at forstå den gennemslagskraft, Sex Pistols havde i det engelske samfund i 1976 og 1977.”

ANMELDELSER

“Martin Hall tager læseren med på en inspirerende musikalsk rejse tilbage til verden af i går … Hall balancerer fint mellem sin store viden og sit brændende engagement. Han skriver kort sagt med stil.”
( * * * * * )
Jyllands-Posten – Mikael Busch (2. oktober 2012)

”Martin Hall skriver godt og appetitvækkende om emner, han virkelig ved noget om … Et prisværdigt gennemgående træk ved Nostatic! er dens usentimentale tone. Bogen er interessant og behandlingen af enkelte navne decideret smittende.”
( * * * * )
Politiken – Dorte Hygum Sørensen (6. oktober 2012)

”Fremragende postpunk-essays: Man kan mene om sanger, forfatter, musikkonkurrencedommer m.m. Martin Hall, hvad man vil. Men at han er en sjældent dedikeret, indsigtsfuld og velskrivende essayist kan ikke diskuteres. Selv alenlange analyser om bands, jeg aldrig nogensinde har hørt om – selv som musikanmelder gennem 12 år – bliver hyperinteressante, fordi indlevelsen og det sproglige niveau er markant højere end musikjournalistik normalt begunstiges med. Denne signatur inklusive. Detaljegraden er eminent.”
( * * * * * )
Fyens Stiftstidende – Simon Staun (20. november 2012)

UDDRAG
Pionerer uden et mål

Du kan læse bogens korteste – og i mange henseender mest uforpligtende – essay her, historien om det obskure Factory-band Crawling Chaos. Artiklen blev bragt i Klub Gaffa i januar 2012:

Du kan ligeledes læse de playlist-noter, som Hall skrev til gaffa.dk på udgivelsesdagen for bogen den 2.10.2012:

BESTIL BOG

Bestil via e-mail Betal via bank eller PayPal – 199 DKR / 27 EUR + porto




NOSTATIC!_cover

Bogen indeholder 12 originale illustrationer lavet af Knud Odde.

I begyndelsen af oktober 2012 udkom bogen Nostatic!, tolv Martin Hall-essays om punk, postpunk, goth, new romantic, industrial og spoken word skrevet som et samlet portræt af det kunstneriske nybrud, der indtraf på den europæiske musikscene i perioden 1977–1984. Bogen er illustreret af den danske maler og musiker Knud Odde, der har givet hvert kapitel sin egen originaltegning.

Tekstsamlingen tager udgangspunkt i de artikler, som Hall gennem især 2011 skrev til GAFFA, men indeholder også hans tidligere Klub GAFFA-essays om Sex Pistols og Joy Division. Alle artikler er skrevet som punktnedslag i forhold til en aktuel anledning, hvad enten det har været et jubilæum eller en gruppegendannelse. Nostatic! indeholder ligeledes flere ellers upublicerede essays (om hhv. Throbbing Gristle og Billy Mackenzie), som pga. redaktionelle begrænsninger aldrig blev bragt i hverken den trykte eller digitale udgave af bladet. Sidst, men ikke mindst indeholder bogen også en fyldig artikel om Richard Jobson og dennes spoken word-plader på det belgiske pladeselskab Les Disques du Crépuscule, en artikel der i efteråret 2011 blev bragt i det danske magasin Geigers trykte udgave.

Martin Halls samlede artikler udgør dermed den første sammenhængende fortælling på dansk om punk- og postpunkperioden, som den (primært) udspillede sig i Storbritannien. Som udøvende musiker var han selv en del af den scene, der brød igennem i årene omkring 1980, hvilket tydeligt mærkes, når man læser bogen. Hall citerer eksempelvis flittigt datidens engelske musikpresse, ligesom han konstant perspektiverer de forskellige kunstneres indbyrdes forhold og interesser, hvad enten det drejer sig om situationisme, amfetamin, fransk lyrik eller satanisme.

Der tegnes med andre ord altså noget nær et totalportræt af den scene, der om nogen har stået fadder til tidens ombejlede indie-kultur. I følgende kapiteloversigt kan du se bogens hovedemner.

Kapitel 1: No future revisited (om Sex Pistols og Malcolm McLaren)
Kapitel 2: Afmagtens brutalitet (om Joy Division og Factory Records)
Kapitel 3: En kortslutning af kontrolbegrebet (om Coum Transmissions, Throbbing Gristle og Industrial Records)
Kapitel 4: Mutanternes kamp (om The Cult m.m.)
Kapitel 5: Til bal med de blå husarer (om Adam & The Ants m.m.)
Kapitel 6: Lyden af et svundent Europa (om The Skids, Richard Jobson og Les Disques du Crépuscule)
Kapitel 7: Big Mac og kaninmændene (om Echo & The Bunnymen)
Kapitel 8: Satans evige beklagelser (om Diamanda Galás m.m.)
Kapitel 9: Arvesorgen, slagtehallen og Bierstube-sangene (om Death in June m.m.)
Kapitel 10: Ord der får luften til at bløde (om The Pop Group og Mark Stewart)
Kapitel 11: Pionerer uden et mål (om Crawling Chaos)
Kapitel 12: Vinterakademiet (om The Associates og Billy Mackenzie)
 

 
I forbindelse med udgivelsen udtalte Hall følgende om valget af kunstnere i bogen:

”Teksterne er skrevet for at belyse det musikalske nybrud, der indtraf på den engelske musikscene i slut-70’erne og start-80’erne. Jeg har forsøgt at skrive en fortløbende fortælling om perioden, noget der kan læses og bruges som en slags tidsgraf. Jeg har bestemt ikke været lige tiltrukket af de omtalte kunstnere, men hver især har de ikke desto mindre spillet en væsentlig rolle for udviklingen af den engelske postpunk. Lige så begejstret jeg f.eks. altid har været for Richard Jobsons spoken word-plader på det belgiske pladeselskab Les Disques du Crépuscule, lige så lidt har grupper som The Cult og Adam & The Ants i bund og grund sagt mig. Ikke desto mindre gemmer der sig bag hver af disse navne en væsentlig forståelse af perioden og de strømninger, der rørte sig dengang, så historien bag kunsterne – samt aktualiteten af hvad de foretog sig, mens jeg i 2011 skrev artiklerne for GAFFA og Geiger – har i høj grad været med til at definere bogens emneudvalg.”

Skrevet om udgivelsen:

“Martin Hall balancerer fint mellem sin store viden og sit brændende engagement. Han skriver kort sagt med stil.”
( * * * * * )
Jyllands-Posten

”Bogen er interessant og behandlingen af enkelte navne decideret smittende.”
( * * * * )
Politiken

“Fremragende postpunk-essays: Detaljegraden er eminent.”
( * * * * * )
Fyens Stiftstidende