BIOGRAFI

Sanger, musiker og forfatter født den 26. april 1963.

Martin Hall dannede som 16-årig bandet Identity, der kort efter debuten i 1979 skiftede navn til Ballet Mécanique. Gruppen udsendte i 1981 lp’en The Icecold Waters of the Egocentric Calculation, der regnes for en af dansk postpunks vigtigste udgivelser. Var i samme periode med til at danne gruppen Before, ligesom han kortvarigt spillede med No Knox.

Debuterede som forfatter med bogen Genopbyggelsen er større end selve skabelsen, en titel der ved sin udgivelse i 1983 modtog stor mediebevågenhed. Samme år blev Hall optaget ved Det Kongelige Danske Kunstakademis Billedkunstskoler.

Modtog i 1995 Statens Kunstfonds treårige arbejdslegat som komponist. Optaget i Kraks Blå Bog i 2003, samme år han stiftede pladeselskabet Panoptikon. Fik i 2005 sit store litterære gennembrud med romanen Den sidste romantiker.

I 2013 var hans klassisk instrumenterede værk If Power Asks Why nomineret til P2’s “Lyt til Nyt”-pris. Halls seneste soloalbum, det meget roste Phasewide, Exit Signs, er udgivet i flere europæiske lande. I 2015 udgav han spoken word-pladen Efterladt, en musikalsk iscenesættelse af den afdøde polsk-danske digter Janina Katz’ sidste tekster, ligesom han komponerede lydsiden til Ingvar Cronhammar-udstillingen H i Cisternerne i København. Udsendte i efteråret 2017 erindringsprotokollen 1971–1985 samt lp-bokssættet Hall Cronhammar Index.

Aktuel med det delvist nyindspillede opsamlingsalbum A Brief Summary og sin første nyskrevne sang i mere end fem år, 12”-singlen Services Rendered. Store dele af Halls pladeproduktion er gennem årene blevet udsendt i lande som Tyskland, Holland, Frankrig, England, Italien og USA. Som forfatter er Hall blevet oversat til flere europæiske sprog.


MUSIKALSK PROFIL

Begyndte som tiårig på Københavns Klaver- og Musikkonservatorium. Første pladeudgivelse som 17-årig med avantgarde-ensemblet Ballet Mécanique, hvis debutalbum The Icecold Waters of the Egocentric Calculation fra 1981 betragtes som et af nyere dansk musikhistories væsentligste værker (titlen figurerer bl.a. på Politikens Rockleksikon liste over de 50 mest indflydelsesrige danske pladeudgivelser nogensinde).

I 1995 modtog Martin Hall Statens Kunstfonds treårige arbejdslegat som komponist, en pris han benyttede til at bryde med sit daværende pladeselskab for selv at finansiere produktionen af Random Hold (1996). Pladen anses for at være hans vigtigste musikudgivelse i 90’erne og har gennem årene høstet stor international anerkendelse (denne titel er ligeledes at finde på Politikens Rockleksikons liste over de 50 mest indflydelsesrige plader i dansk rock).

Arbejdede i løbet af 00’erne sammen med kunstnere som Efterklang, Claus Beck-Nielsen Memorial (a.k.a. Das Beckwerk) og Bjørn Svin såvel som pionerer som Else Marie Pade og Marcel de Sade. Albummet Hospital Cafeterias fra 2009 – hvorpå flere af disse navne medvirker – betragtes som endnu en milepæl i Halls karriere.

Hans klassisk instrumenterede værk If Power Asks Why var nomineret til P2’s “Lyt til Nyt”-pris 2013. Halls seneste soloalbum er det internationalt roste Phasewide, Exit Signs. Gennem de senere år er det bl.a. blevet til spoken word-pladen Efterladt, en musikalsk iscenesættelse af den afdøde polsk-danske digter Janina Katz’ sidste tekster, samt bokssættet Hall Cronhammar Index. Aktuel med det delvist nyindspillede opsamlingsalbum A Brief Summary.

Musikalske fikspunkter:


LITTERÆR PROFIL

Debuterede som forfatter i 1983 med tekstsamlingen Genopbyggelsen er større end selve skabelsen, en bog som Bo Green Jensen i sin anmeldelse i Weekendavisen kaldte ”det mest totale og ekstreme udtryk for uforsonlighed, som jeg nogensinde er stødt på” – en glimrende opsummering af de ligeligt fordelte mængder af begejstring og furore, som værket vakte ved sin udgivelse.

Udgav i 2005 tobindsromanen Den sidste romantiker, et monumentalt 700-siders værk om en ung mands dannelsesrejse fra 1980 til 2005, der ud over at modtage en storm af blændende anmeldelser også gav Hall sit store gennembrud som forfatter.

I 2010 udsendte han romanen Kinoplex og skrev gennem 2011 og 2012 en række musikartikler til forskellige danske musikmagasiner, tekster og essays der for størstedelens vedkommende er indeholdt i den omfattende musikessaysamling Nostatic! – en bog der i øvrigt er illustreret af maleren Knud Odde.

Har siden bl.a. skrevet billedteksten Memo, der blev udgivet som selvstændigt grafisk værk i 2013, samt essayet Gradbøjninger af et voldsmonopol til Tidsskriftet Reception i 2014. Skrev og opførte samme år performanceforestillingen Prototype/Protokol. Udgav i efteråret 2017 sin første bog i fem år, erindringsprotokollen 1971–1985.

Martin Hall har som forfatter modtaget adskillige arbejdslegater fra både Statens Kunstfond og Kunstrådets Litteraturudvalg og er ligeledes blevet oversat til flere europæiske sprog.

Litterære fikspunkter:


DIVERSE

Stod i begyndelsen af sin karriere bag en række mindre magasiner som f.eks. Consumer’s Guide to Welfare. Blev i 1983 optaget ved Det Kongelige Danske Kunstakademis Billedkunstskoler. Har designet en stor del af sin egen bog- og pladeproduktion.

Samarbejdede i en ung alder med teaterensembler som Billedstofteateret og Nyt Dansk Danseteater, ligesom han op gennem 80’erne skrev og instruerede flere multimedieopførelser med sit eget teaterensemble The Art Ensemble of Copenhagen. Arbejdede i 90’erne med videokunst, design og installationskunst og samarbejdede i begyndelsen af 00’erne med en række teatre som Operanord, Østre Gasværk og Gladsaxe Teater.

Skrev i 2001 musikken til indvielsen af Ingvar Cronhammars store Elia-værk i Herning, ligesom han i 2006 skabte lydsporet til ARoS-udstillingen Racing Cars, museets til dato mest besøgte begivenhed. Debuterede i foråret 2008 som filmskuespiller i den danske storfilm Flammen & Citronen, årets mest sete film herhjemme.

I 2010 vendte Martin Hall tilbage til sit teaterarbejde med sceneopførelsen af Kinoplex. I slutningen af samme år var han ligeledes vært på sit eget tv-show, Salon Midwelt. Fra 2011 til 2015 var Hall ligeledes tilbagevendende paneldeltager i DR2/DRK-programmet Smagsdommerne.

Skrev og opførte i efteråret 2014 performanceforestillingen Prototype/Protokol. Komponerede i 2015 musikken til udstillingen H, der i løbet af året blev besøgt af små 100.000 mennesker i Cisternerne i København. I efteråret 2017 skrev han musikken til Ingvar Cronhammar-udstillingen Design.

Oversigter: