TIDSLINJE

1979

Danner eksperimentalrockgruppen Identity. Udgiver bladene The Pill nr. 1 og 2. Indspiller sit første sammenhængende værk, Et År som Nygifte i Paris’ Kloakker, en titel der i forskellige sammenhænge er blevet refereret til som Halls første båndudgivelse, men som dog aldrig blev udgivet.

1980

Identity bliver til Ballet Mécanique, der i foråret pladedebuterer med singlen Avenues of Oblivion. Optræder i samme periode med sin elektroniske duo Dialogue ved Gammel Kongevej 13 AB-projektet. Arrangerer i maj musik- og kunstprojektet The Art and Music Triangle Project, et samarbejde med avantgardegruppen No Knox (en gruppe som Hall i.ø. fungerer som trommeslager i fra sensommeren 1981 til begyndelsen af 1982). Arbejder herudover med lyrik og grafik samt film, video og koreografi i forbindelse med Ballet Mécaniques multimediekoncerter. Udgiver båndene 1st – 18th og Den triumferende Amor. Danner i efteråret den legendariske rockgruppe Before med sangeren og digteren Fritz “Fatal” Bonfils. Udstiller billedkunst og spiller med Ballet Mécanique ved kulturarrangementet NÅ!!80 i Huset. Udgiver bladene Consumer’s Guide to Welfare part 1, part 2 og part 3, ligesom han også bidrager til flere numre af magasinet Iklipsx.

1981

Udgiver i begyndelsen af året bladet Consumer’s Guide to Stupidity. I foråret samarbejder Ballet Mécanique med Billedstofteateret i forbindelse med forestillingen Forben ved Fortropper, et arrangement som også Poul Borum er involveret i. Udgiver i samme periode båndet Uden Titel. Ballet Mécanique spiller (ud over Kliché) som eneste “nyrockband” ved årets Roskilde Festival, hvilket forårsager massiv udvandring i Rytmeteltet, en scene med publikumskapacitet til 5.000 mennesker (lægger sig efterfølgende ud med festivalen i et uhørt kritisk live-interview på P3). Bidrager i efteråret til antologien Platform i selskab med navne som Søren Ulrik Thomsen, Lillian Polack og Jesper Reisinger. Albumdebuterer i samme periode med Ballet Mécaniques The Icecold Waters of the Egocentric Calculation, der stadig betragtes som en milepæl i nyere dansk musikhistorie (titlen figurerer bl.a. på listen over dansk rocks 50 vigtigste plader i Politikens Rockleksikon). Skriver musik til filmen Nattens Engel, der portrætterer en række markante nye digtere som f.eks. Michael Strunge, Bo Green Jensen og F.P. Jac. Danner fusionsgruppen Pesteg Dred, et band der i en af sine mange inkarnationer har maleren Peter Bonde med som musiker. Medvirker på det italienske eksperimentalmusik-label Trax’ kassettebånd Vietato ai Minori med nye europæiske komponister.

1982

Danner eksperimental- og multimedieteatertruppen The Art Ensemble of Copenhagen, der i april opfører forestillingen Giv Folket Brød, Vi Spiser Kage. Genopfører samme måned en nyarrangeret udgave af forestillingen Forben med Ballet Mécanique og Billedstofteateret. Medvirker på det internationale Traxtra-projekt med en række andre eksperimenterende komponister fra hele verden. Udgiver i efteråret lp’en For med Ballet Mécanique, hvorefter gruppen opløses. Danner ensemblet Under For, der både live og i senere pladesammenhæng byder på et line-up med bl.a. cello, violin og harpe.

1983

Debuterer i marts som forfatter med bogen Genopbyggelsen er Større end Selve Skabelsen, der vækker lige dele begejstring og furore med sin gennemført uforsonlige tone. Udgiver under eget navn mini-lp’en Ritual med tre kompositioner for violin og slagtøj. Fremfører i april Karriere & Onani i serien af Café Victors klassiske litteratursøndage, en i forhold til standarden for disse arrangementer meget voldsom performance der benytter sig af lige dele lyrik og elektronik. Optages ved Billedkunstskolerne på Det Kongelige Danske Kunstakademi i København. Medvirker som gæstemusiker på Before-pladen Sister Culture og fungerer ved flere lejligheder som trommeslager for den operainspirerede gruppe Alive with Worms. Opfører i september skandaleværket Inskription i Radiohuset, der transmitteres direkte på P2 og efterfølgende udgives på kassettebånd af både kulturtidsskriftet Kong og det hollandske selskab Sisyphos Productions (koncerten udsendes først 20 år senere som pladeproduktion). Spiller med Under For på ISCM World Music Days i Århus Musikhus, en optræden der senere udgives i forbindelse med genudgivelsen af gruppens debut-lp. Bidrager til antologien Perler for Svin. Danner det sequencer- og slagtøjsorienterede SS-Say-projekt, der i oktober debuterer ved William S. Burroughs’ legendariske besøg i Saltlageret.

1984

Apparently All The Same (Original LP Cover 1984)Udsender i maj det stort anlagte Under For-album Apparently All the Same, der modtages med stor begejstring af et enigt anmelderkorps. Åbner som solokunstner i samme periode udstillingen Gud & Grammatik på Charlottenborg med fire kompositioner skrevet for bl.a. tibetanske blæseinstrumenter (lårbensknogler) og båndloops. Skriver musikken til og medvirker i Claus Bohm-filmen Totem. Udgiver Under For 12″-singlen Free-Force Structure samtidig med sin anden bog Fremmedgørelsens Identitet. Skriver, komponerer og instruerer multimedieforestillingen Parade med The Body Art Ensemble of Copenhagen, en provokerende stykke performancekunst der cementerer hans status som kunsterisk spydspids.

1985

Udgiver ep’en Fusion med SS-Say. Albumdebuterer i maj under eget navn med Relief, en pladeudgivelse hvorpå Hall spiller samtlige instrumenter (albummet udgives sideløbende på det tyske marked og anses stadig som et pionerværk inden for den elektroniske popmusik og synthrocken). I august udsender Kunstmagasinet Atlas det indtil da uudgivne Pesteg Dred-album Years of Struggle against the Lies, the Stupidity and the Cowardice som musikkassette sammen med det første nummer af bladet. Udgiver måneden efter Warfare, Under Fors sidste plade. Danner synthpopgruppen Front and Fantasy med Martin Krogh, der i efteråret udgiver 12″-singlen Treatment.

1986

Udgiver dobbeltalbummet Cutting Through (The Final Recordings) i februar, et værk der består af en plade 1 med skarpskåren elektronisk poprock og en plade 2 med ambientmusik. Skriver musikken til Nyt Dansk Danseteaters forestilling Mellem To Evigheder. Isolerer sig herefter i to år for at hellige sig et metafysisk studium.

1988

Får i efteråret et massivt comeback med pladen Presence, et storladent og symfonisk anlagt værk. Titlen indeholder også singlen Beat of the Drum, der ender med at være det mest spillede danske nummer på radiostationen The Voice det år.

1989

Etablerer selskabet Mind and Media, der i september bl.a. udgiver bånd- og bookletpakken The Hall of Mirrors. Danner trashgruppen og multimedieshowet And Then Again med videoinstruktøren Henrik Möll, en konstellation der spiller en række meget forskelligartede koncerter i efteråret. Udgiver i samme periode sin tredje bog som forfatter, prosadigtsamlingen Kontinuum. Skriver musikken til videofilmserien The Point of No Return, et soundtrack der sideløbende med udgivelsen af opsamlingsalbummet The Martin Hall Document udsendes som plade . Indspiller yderligere dobbeltsinglen Untitled med Peter Bonde og opfører sidst på året sit eget Requiem i Taksigelseskirken i København.

1990

Prime Material:Between The Two promo-singleUdsender i foråret albummet Imperfect, der bl.a. indeholder radiosinglen Prime Material. Samtidig udgives vhs-videosamlingen Audio-Visual. I juni udkommer And Then Again-lp’en Dreamworld, og i september følger Palladium-ep’en, der ligesom The Hall of Mirrors og Imperfect indeholder bidrag fra en lang række forskelligartede vokalister. Udsender sidst på året den sidenhen Grammy-nominerede plade The Rainbow Theatre med den på det tidspunkt 67-årige tidligere kabaretsangerinde Irma Victoria, et album der skaber stor debat i pressen (dels pga. solistens udtalte manglende musikalske talent, men også pga. spekulationerne om hvor vidt hun rent faktisk eksisterer). Medvirker yderligere i antologien For længe siden, Lige før.

1991

Irma Victoria Grammy-nomineres i kategorien “årets sangerinde”, en beslutning der iflg. uofficielle kilder får brancheorganisationen IFPI til efterfølgende at ændre reglerne for specialjuryernes indflydelse på de prestigefyldte nomineringer (de to andre nominerede samme kategori det år er Hanne Boel og Annisette). Udgiver i april Read Only Memory-albummet med den tyske sangerinde Aud Wilken. Medvirker i samme periode i antologien Museum midt på Dagen. Udgiver hen over sommeren og efteråret båndene A Mind and Media Index og A Martin Hall Index. Skriver sideløbende musikken til to kortfilm på videoudgivelsen Video Trance Mission, der udgives af det svenske selskab PCP.

1992

Indleder de omfattende indspilninger af A Touch of Excellence-pladen. Udgiver kassettebåndet A Split Index.

1993

Udgiver i løbet af sommeren cd-singlen Sweet Mystery med NTT. Nummeret All the Way Down med Read Only Memory udsendes som 7″-bonussingle i forbindelse med bladet Adventure #9. Bryder som sanger flere års tavshed med singleudspillet Strange Delight, der i løbet af september bliver et stort radiohit. I oktober følger (endnu) et massivt comeback med udgivelsen af albummet A Touch of Excellence, en plade der inkluderer bidrag fra ikke færre end 45 musikere – bl.a. navne som Niels-Henning Ørsted Pedersen, T.S. Høeg og flere musikere fra Sort Sol. Skriver i samme periode musikken til Bjarne Solbergs installationsudstilling Sfære.

1994

Spiller som et af hovednavnene på Venue-festivalen (koncerten transmitteres både live og i en senere remixet udgave på P3). Udgiver den anden single fra sit 1993-album, Angel of the Night, der som ekstramateriale også indeholder titelmelodien fra Claus Bohm-filmen Nat og Dag. Tager i marts og april på sin første og eneste Danmarksturné nogensinde, Pandemonium Tour. Udgiver i efteråret Phantasmagoria – The Second Coming med den på det tidspunkt 72-årige Irma Victoria, et album der efterfølgende opnår europæisk kultstatus (bl.a. pga. neofolkbandet Death in Junes brug af musikken ved en række af gruppens koncerter det år samt det franske label Sordide Sentimentals distribution af pladen). Slutter året af med at give midnatskoncerten Ceremony of Purification i Hellig Kors Kirken i København, en indspilning der senere udgives i et begrænset cd-oplag.

1995

Modtager i marts DJBFA’s hæderspris. Opfører i april en række nye og ældre kompositioner akkompagneret af strygekvartetten Den Danske Kvartet i Radiohusets Koncertsal med direkte transmission på P2 (koncerten udgives i 1997 i form af pladen Performance). Modtager i april Statens Kunstfonds treårige arbejdslegat som komponist. Spiller med Den Danske Kvartet på årets Roskilde Festival. Bidrager i august med musikken til performanceshowet Conflicto Fetich Party i Alexandra. Producerer i efteråret Irma Victorias udgave af ”Itsi-Bitsi” på Steppeulvene-hyldestpladen Hip. Skriver en væsentlig del af teksterne til Esther Brohus’ Grammy-vindende album Heart of Desert Longing. Ligeledes ophavsmand til P3’s julenummer det år, et nummer der laves i en både dansk og en engelsk version, “December Days” (sunget af Aud Wilken) og “December Nat” (sunget af Maya Albana).

1996

Udgiver i januar singlen Cradlemoon og i februar det meget roste album Random Hold, en udgivelse der sidenhen bl.a. inkluderes på Politikens Rockleksikons liste over dansk rocks 50 vigtigste plader. Udgiver i marts både debutromanen Verdensdagene samt ep’en Extended Play, et udspil der indeholder flere uudgivne numre fra indspilningerne af Random Hold. Spiller sin eneste 1996-koncert i Cirkusbygningen i København den 2. maj, en koncert der indspilles og efterfølgende sendes af P3. Åbner i august Kulturby 96-projektet Digtere under Verden med en serie ord- og lydmontager, der sendes op gennem Rådhuspladsens granitbelægning via 25 nedgravede højttalere. Skriver halvdelen af teksterne til Hanne Boels dobbeltplatinsælgende og anmelderroste Silent Violence-album, der i løbet af september udkommer i det meste af Europa (pladen indeholder bl.a. hitsinglen “Broken Angel”). Medvirker i november på den tyske sampler-cd Electrocity Volume 8.0.

1997

Random Hold kåres af flere musikblade og kulturprogrammer som årets danske albumudgivelse (pladen opnår bl.a. en tredjeplads på det dengang velrenommerede dansk rockmagasin ZOO’s top 100-liste for 1996, kun overgået af R.E.M.’s New Adventures in Hi-Fi og Suedes Coming Up, samt en førsteplads i DR2-programmet Tilt). I april udsendes limited edition dobbelt-cd’en Testcards 1989–1995 med hidtil uudgivne demoindspilninger og i maj følger 7″-singlen Hallmark 1–4. Medvirker i juni på den tyske sampler-cd Bouquet of Dreams Volume 3. I oktober udgives Random Hold i Tyskland, Østrig og Schweiz af det tyske selskab Public Propaganda, der tidligere har arbejdet med navne som Björk og Prodigy. Parallelt med denne internationale udgivelse udsender det danske pladeselskab Lidocaine Halls Radiohuskoncert med Den Danske Kvartet fra 1995 under titlen Performance. Sidst på året indlemmes Hall med hele to titler på listen over de fyrre vigtigste danske rockplader i Politikens Dansk Rock Leksikon 1956–1997 med henholdsvis Ballet Mécaniques The Icecold Waters of the Egocentric Calculation og Random Hold.

1998

Indspiller numrene “Visibility” og “Love in Vein” med den tyske technogruppe Trauma til albummet Phase III, der udsendes i april. Skriver alle teksterne til Hanne Boel-albummet Need, der af en enig presse udnævnes til at være sangerindens bedste udspil nogensinde (Hall skriver yderligere både tekst og musik til singleuddraget ”Salt of Your Skin”). Udgiver i september sin femte bog Uden Titel, der betragtes som Halls egentlige litterære gennembrud. Bidrager til den niende International Symposium of Electronic Art på John Moores University i Liverpool, der finder sted mellem den 2. september og den 11. oktober. Medvirker i november i Vegas spoken word-festival, der bl.a. byder på navne som Henry Rollins, Michael Gira og Lydia Lunch (læser i den sammenhæng op af romanen Sygdommen, et manuskript der aldrig udgives, men dog gøres tilgængeligt for det tilstedeværende publikum på aftenen). Bidrager sidst på året med novellen “Ni cigaretter” til antologien Julehistorier.

1999

Grammy-nomineres som sangskriver i kategorierne ”årets hit” (for “Salt of Your Skin”) og som ”årets sangskriver”. Udgiver singlen Burning Sugar, der bliver “ugens uundgåelige” på P3 og går top 5 på Danmarks officielle airplay chart i årest første kvartal. Det efterfølgende Adapter-album modtages ligeledes meget positivt og følges op af en række eksklusive koncerter i bl.a. Store Vega og Århus Musikhus (Vega-koncerten optages og sendes af P3). Sideløbende med live-aktiviteterne udsendes singlen Just a Feeling. I august er der premiere på Operanords Gilles’ Requiem, der opføres i Citröens gamle samlehaller, en stort anlagt forestilling hvortil Hall som den eneste danske komponist skriver og indspiller materiale. Bidrager med teksten ”Noter i vilkårlig rækkefølge” til antologien Kortprosa 1999, der udkommer i september. Deltager i The Liverpool Biennial of Contemporary Art, der finder sted fra den 21. september til den 7. november. I oktober udgives limited edition dobbelt-cd’en Testcards 1994–1997. Samme måned er der premiere på Ole Bornedals  Gud Bevare Danmark i Østre Gasværk, en forestilling som Hall har skrevet musikken til.

2000

Udgiver albummet Playlist med Saccharin, en gruppe der ud over Hall selv består af den græsk-svenske sangerinde Katja Andersson. I marts udsendes albummet Boel & Hall i en række europæiske lande, et samarbejde med Hanne Boel der allerede i udgivelsesugen sælger guld. Pladen indeholder bl.a. hitsinglerne ”Chance of a Lifetime” og ”Can’t Help Myself”. Herefter skriver Hall supplerende musik til Carl Nielsens originalmusik til den legendariske Aladdin-forestilling af Adam Oehlenschlæger. Stykket opføres af Gladsaxe Teater og afvikles i Ulvedalene (et udendørs anlæg i midten af Dyrehaven) gennem juni og juli og involverer over 200 medvirkende såvel som heste og elefanter. Skriver i efteråret yderligere musikken til Claus Bohms film Digter om danske digtere, der har haft deres debut i halvfemserne.

2001

Album cover (2001)Udgiver i marts singlen My Argentine Rose, der følges op af det klassisk instrumenterede værk Metropolitan Suite. Begge plader er produceret af og skrevet i samarbejde med billedkunstneren Christian Skeel. Samtidig med pladen udgiver Hall bogen Kommunikaze, en treårig dagbog der dækker Halls arbejde og personlige tumult fra januar 1998 til december 2000. Skriver i april international publishing-kontrakt med EMI Music Publishing i Tyskland. Tildeles æren at skrive musikken til åbningen af Ingvar Cronhammars store Elia-værk i Herning, et monument der indvies torsdag den 27. september. Åbner under stor bevågenhed fra de svenske medier udstillingen A Hospital Room på Ystads Konstmuseum i oktober, en lyd- og billedinstallation baseret på en række samtaler med den døende Irma Victoria (udstillingen blev siden hen del af museets faste samling). Udsender måneden efter dobbeltalbummet Memorial – Finest Moments and Famous Last Words med samme Irma Victoria, en titel der indeholder både nye, sjældne og uudgivne numre samt en række dokumentaroptagelser med og om sangerinden (bl.a. P1’s mindeportæt af kunstneren). Albummet byder i øvrigt også på en gæsteoptræden med den danske Raveonettes-sangerinde Sharin Foo.

2002

Skriver og producerer musikken til Gladsaxe Teaters store 2002-satsning Kameliadamen, der udgives som selvstændigt musikværk under titlen Camille. Albummet benytter sig bl.a. af mezzosopranen Andrea Pellegrini som solist, og udgivelsen modtages af en enstemmig presse som en af Halls væsentligste plader nogensinde. I april udkommer Caroline Hendersons Naos-album, hvor Hall sammen med solisten har skrevet størstedelen af materialet, bl.a. singlerne “Try” og “All that We Are” (pladen er skrevet og indspillet i sommeren 2000). Deltager i juni i Henrik Marstals samtalebog Alt hvad Musikken Kan og bidrager i juli ligeledes til Lars Bukdahl-antologien Digte til Drengene. Medvirker i august på Lyd+Litteratur-festivalen i Århus. Åbner i september Kulturbro-biennalen på Ystads Konstmuseum med lydinstallationsværket Audiofile: Helena 64. Slutter året af med produktionen Keine Hinterwelt, en 40-minutters montageopera der sendes på P2 i november.

2003

Optages i maj i Kraks Blå Bog. Medvirker i juni i Gyldendal-antologien Dengang i 80’erne. Skriver Belgravia-hittet She Shines, der bliver et stort P3-hit samme sommer. Udsender i september to plader på sit nye selskab Panoptikon, det ene værende Music Hall, der består af nyskrevne sange fortolket af sangerinder som Lise Westzynthius, Mette Sand Hersoug (Moon Gringo), Catbird feat. Billie Koppel samt Tanja Thulau (Luke), det andet værende Halls egen legendariske Radiohuskoncert fra 1983, Inskription, der dermed for første gang udsendes i pladeform. Sidstnævnte værk har samtidig 20-års jubilæum og genopføres den 11. september i Århus i en bearbejdet og moderniseret version af det nye danske electronica-navn Wäldchengarten. Udsender i november bog- og pladeprojektet The Wheelchair Wildstyle Soundtrack i samarbejde med den dansk-australske forfatter Jeff Matthews.

2004

Udsender i juni værket Das Mechanische Klavier med mezzosopranen Andrea Pellegrini og den tyske litterat Herbert Zeichner i hovedrollerne som henholdsvis solist og fortæller. Skriver i sensommeren musikken til Patricia Davelouis’ kortfilm Tågekysten. Komponerer musikken til P2’s produktion af to Per Højholt-noveller i forbindelse med forfatterens død i oktober (“Hr. Hamilton Fish” samt “Genital og abdominal selvkirurgi”). Forlænger ikke sin internationale sangskriveraftale med EMI Music Publishing i Tyskland (Halls kommentar til pressen: “Jeg har aftjent min værnepligt nu”), men bruger derimod efteråret og vinteren på at få skrevet sin kommende roman færdig.

2005

Udgiver i april sin første plade som sanger og soloartist i mere end seks år, ep’en Introducing Roseland med det storladne titelnummer og radiohit ”Roseland”. Deltager i maj i Dannelseskaravanen, en række arrangementer rundt omkring i landet der sætter fokus på fremtidens dannelsesbegreb og som kulminerer ved en stor Christiansborg-konference med deltagelse af bl.a Margrethe Vestager. Giver den 18. juni sin første koncert siden 1999 på Hindsgavl Slot (den udsolgte koncert indspilles og sendes efterfølgende på både P3 og P4). Udsender i juli to nye download-versioner af ”You Know Why They Hate Me” fra Roseland-ep’en, to remix af hhv. Labelpuck og Hess Is More. Udgiver i august den længe ventede roman Den Sidste Romantiker, et monumentalt 700-siders værk der beskriver en ung mands dannelsesrejse gennem 25 år (fra 1980 til 2005). Bogen modtages med en sand mediestorm og giver Hall sit store gennembrud som forfatter. Opfører i november den litterære performance Kopfkino på Roskilde Bibliotek, en rejse i lyd, billeder og tekst, der ligesom det var tilfældet på Das Mechanische Klavier benytter sig af oplæseren Herbert Zeichner og den klassiske sangerinde Andrea Pellegrini som bærende solister.

2006

Udgiver i slutningen af januar singlen Damage Control, et radiohit der dog intet som helst har at gøre med det i februar udsendte album Facsimile, hvor Hall bl.a. arbejder sammen med den danske gruppe Efterklang. Sidstnævnte titel modtager ved sin udgivelse bunker af rosende ord fra en enig presse og betragtes som et af Halls hovedværker som solist. Samme måned genudgives Under Fors 1984-klubhit “Free-Force Structure” i det meste af Europa i forbindelse med den tyske opsamlingsplade Aderlasss Vol. 4, en dobbelt-cd bestående af klassiske goth- og electro-numre udvalgt af genrens ti førende europæiske klubber. Spiller i marts sine første koncerter siden 1999 på hhv. Århus Teaters gamle scene og i Store Vega. Komponerer musikken til Nicolaj Stochholms nyskrevne digtsuite Færden, der uropføres på P2 søndag den 9. april. Deltager i samme periode i en række Marcel Proust-seancer, bl.a. i forbindelse med Det danske Proust-selskabs månedlige salon i Møstings Hus samt på Charlottenborg. Udsender i samarbejde med DR limited edition-pladen Hindsgavl Slot 180605 i forbindelse med årsdagen for koncerten i juni. I slutningen af samme måned udsender Gyldendal Den Sidste Romantiker som paperback, en titel der gøres til “månedens bog” i både juli og august. I forbindelse med 25-års jubilæet for Ballet Mécaniques The Icecold Waters of the Egocentric Calculation genudgives albummet i september i en special edition cd-version – en udgivelse der følges op af singlen Intellectual Self-Mutilation. Udsender samme måned download-remixet Torn Envelope. Skriver musikken til den store Ingvar Cronhammar-udstilling på Aros, Racing Cars – The Art Dimension, et værk der sideløbende med åbningen i oktober også udgives på plade. Spiller i forbindelse med DR’s Trax 2006-kampagne i Glyptoteket den 24. oktober, en koncert hvor Hall akkompagneres af i alt 17 musikere (bl.a. Storstrøms Kammerensemble og Palle Mikkelborg). Medvirker sidst på året på Efterklangs vinylplade One-Sided LP, der i december udsendes i Amerika.

2007

Skaber lydsiden til projektet As if Through a Glass and Darkly, der indvies den 20. juni (et skulpturanlæg ved Odense Teknikum skabt af Ingvar Cronhammar). Deltager i august som komponist ved den årligt tilbagevendende klassiske sommerfestival på Fuglsang Herregård i forbindelse med en koncert med Storstrøms Kammerensemble. Debuterer i september som forfatter på det tysksprogede marked via novellesamlingen Die schönsten Weihnachtsgeschichten aus Skandinavien, hvor hans julehistorie ”Ni Cigaretter” fra 1998 er inkluderet. Udgiver i samme måned download-singlen ”World on a String”, en forløber for det i november udsendte bokssæt Catalogue (Martin Hall 1980–2007), der består af fem audio-cd’er samt en dvd med materiale fra mere end et kvart århundredes musikalske karriere (alt i alt 81 musiknumre og 15 dvd-klip). En stor del af materialet er dog nyindspillet – bl.a. indeholder udgivelsen en cd fuld af remix lavet af navne som Dub Tractor (a.k.a. Anders Remmer) og Prinz Ezo (a.k.a. Bjørn Svin). Indspilningerne indeholder også gæstevisitter fra danske legender som både Else Marie Pade og Marquis Marcel de Sade. Modtager i samme måned Klub Golem-prisen 2007, en pris der dette år uddeles for første gang, og som gives til enkeltpersoner eller grupper, der har gjort en særlig indsats for den danske undergrundsscene.

2008

Udgiver i marts essaysamlingen Infodemens, en tekstsamling der indeholder en række klummer og kronikker skrevet i det forgangne år såvel som adskillige nye essays skrevet i bl.a. Prag og Buenos Aires. Debuterer i samme måned som filmskuespiller i Ole Christian Madsens storfilm Flammen & Citronen, den på det tidspunkt dyreste dansksprogede produktion nogensinde (hovedrollerne i filmen spilles af Mads Mikkelsen, Thure Lindhardt og Stine Stengade). Figurerer i juni på listen over forfattere der optræder ved CPH.LITT.08 (Copenhagen Literature Festival 2008). Sidder fra midten af august til slutningen af oktober i dommerpanelet i DR1’s store efterårssatsning Talent 2008 sammen med bl.a. filmproducenten Peter Aalbæk Jensen, et forløb som Hall allerede i december skildrer indgående i skandalebogen Vægtløs Mand under Truende Sky. Udsender i begyndelsen af september download-singlen Delirious, hvor han samarbejder med Marybell Katastrophy, og senere på måneden følger så enkelt-cd opsamlingsalbummet Catalyst (Singles 1982–2008), et destillat af bokssættet fra 2007 (sidstnævnte udgivelse indeholder Halls første samarbejde med den navnløse forfatter, instruktør og forsanger i Claus Beck-Nielsen Memorial). Samme efterår udsendes Den Sidste Romantiker i Litauen, Paskutinis Romantikas. Optræder i forbindelse med Kulturnatten på Dansk Arkitektur Center i oktober, en live-oplæsning der samples og moduleres live af den elektroniske musiker Lars Pellarin, ligesom han i december optræder på Statens Museum For Kunst. Udgiver samme måned spoken word-albummet Færden i samarbejde med den prisbelønnede digter Nicolaj Stochholm.

2009

Udsender i februar tre plader, to nye special edition-udgivelser af hhv. Apparently All the Same fra 1984 og Random Hold fra 1996 (begge titler indeholder masser af bonusmateriale) samt det nyindspillede album Hospital Cafeterias. På sidstnævnte plade samarbejder Hall med et væld af gæster som bl.a. Else Marie Pade, Claus Beck-Nielsen Memorial, Mikkel Meyer, Knud Odde, Andrea Pellegrini, medlemmer fra Efterklang samt The Vista Dome Ensemble. Meget overraskende bandlyser YouTube videoen til nummeret P.O. fra albummet pga. værkets “anstødelige” karakter (optagelsen viser en sløret optagelse af en kvindekrop i lingeri lavet af modefotografen hansen-hansen.com), hvilket skaber en del debat. Mikkel Meyers remix af “Sob Story” fra det nye album inkluderes på Klub Gaffas marts-cd under titlen Bullring Rules. Deltager i løbet af foråret i en række litterære arrangementer på bl.a. CPH.LITT.09 og Copenhagen JazzHouse, hvor han i forbindelse med Jazz N Poetry-arrangementserien i april opfører den elektronisk baserede montage Introducing the Market Place. Skriver i juni forordet til den danske udgivelse af Charles Baudelaires prosatekster Udvalgt Prosa og medvirker i august i samtalebogen Autenticitet. Optræder i løbet af september sammen med Tone på både Robodays-festivalen i Odense og den store audiovisuelle Apart-festival på Platform4 i Ålborg. Udsender i løbet af september også download-ep’en Mirrorball samt en samlet special edition af hans to store midt-80’er plader Relief og Cutting Through. Får et mindre klubhit i England med ”Mirrorball”-remixet Rewriting the Scene. Spiller i oktober og november sine første koncerter som solist i tre år – på Hotel des Nordens i Tyskland, i Sankt Pauls Kirken i Århus samt i Koncerthuset i DR-byen – koncerter der alle modtager blændende anmeldelser.

2010

Modtager i januar Recession-prisen for årets bedste danske koncert i 2009. I samme periode placerer albummet Hospital Cafeterias sig tungt på adskillige årslister for bedste plader i det forgangne år (bl.a. Geiger, Undertoner og Transmission). Bidrager i marts til antologien Fem Års Litteratur 2005–2009. Åbner i april den store retrospektive udstilling Re-Modelling the World med den danske kunstner Bjørn Nørgaards værker på Statens Museum for Kunst med et instrumentalt værk af samme navn. I juni udsendes dvd’en Totem/Nattens Engel. Spiller i august med den internationalt anerkendte klassiske accordeonist Bjarke Mogensen på hhv. Nyborg Slot og ved Schubertiaden i Roskilde. Bidrager samme måned til bogen Something Rotten!, der bærer undertitlen ”Punk i Danmark: Maleri, Musik, Litteratur 1977–85”. Udgiver i begyndelsen af september sit første skønlitterære værk siden gennembruddet med Den Sidste Romantiker, romanen Kinoplex der også udsendes som lydbog med dertilhørende nykomponeret musik skrevet af Hall og Christian Skeel. I forbindelse med udgivelsen af romanen gæster Hall bl.a. Charlottenborg, Øverste Kirurgiske og Warehouse 9. Samme måned udkommer live-dvd’en Live at St. Paul’s og Pesteg Dred/SS-Say-albummet I Have Seen You through the Years, Worn by Different Faces. I oktober følger antologien Subkultur, hvor Hall bidrager med udgivelsens mest omfattende essay, samme måned hvor han i samarbejde med Københavns Musikteater opfører teaterforestillingen Kinoplex – Fragmenter af en Erindringsprotokol. Har sideløbende premiere på sit eget tv-show Salon Midwelt på DK4, et program der sendes en gang om ugen gennem oktober og november (gæsterne tæller bl.a. daværende kulturminister Per Stig Møller, DJ Djuna Barnes, queer-performer Miss Fish og forfatter Kirsten Thorup). I oktober udsendes Pesteg Dred-albummet i en særlig vinyludgave i USA, og i november vælges Kinoplex som månedens bog på Københavns Hovedbibliotek.

2011

Den amerikanske Pesteg Dred-udgivelse modtages med flotte internationale anmeldelser i bl.a. det hæderkronede engelske musikmagasin The Wire. I januar medvirker Hall på Sandra Days posthumt udgivne albumdebut Sing – Don’t Cry, hvor han spiller orgel på nummeret ”Hurt”. Bidrager i februar til Minute Papillon, et pladeprojekt der indeholder 60 nye indspilninger foretaget 60 internationale kunstnere – navne som Scanner, Opiate og Hannah Peel (hvert nummer varer præcist ét minut, og Halls bidrag ”Textra” indleder pladen). Åbner i slutningen af samme måned udstillingen Sjælens Spejl på Holstebro Kunstmuseum med en lydperformance. Den 17. maj udgives det dansk postpunk-band Befores legendariske koncertindspilning 30 Minutes – samme dag som det amerikanske selskab Minimal Wave udsender The Hidden Tapes, en udgivelse hvorpå Hall også medvirker. I juni bidrager han til litteraturmagasinet Øverste Kirurgiske #52 med teksten ”Memoirer”. Figurerer i løbet af året yderligere som fast del af dommerpanelet i DR2-programmet Smagsdommerne, ligesom han i sensommeren åbner anden sæson af DRK’s programserie Kunstnermøder med sit møde med den da 95-årige tidligere balletstjerne Nini Theilade. Skriver i løbet af efteråret en række større musikessays og artikler til musikmagasinerne Gaffa og Geiger. Også at finde i både KBH LÆSER- og BITE-sammenhænge, hvor han optræder i forbindelse med en koncert med det unge danske punkband Iceage. I december afholder den danske kunstner og musiker m.m. Goodiepal en Hall-remix live-performance.

2012

2012IfPowerCoverUdgiver i februar albummet Performing Apart med Tone. Producerer flere nye videoer som f.eks. Serienummer og St. Petersburg Notes. Opfører sin egen spoken word-performance af Fragmenter af en Erindringsprotokol i Poesiens Hus, Vartov, i april. Spiller som europæisk hovednavn i Podlasie Operaen i Białystok, Polen, i forbindelse med den internationale Songwriters Festival i juni. Udgiver i oktober albummet If Power Asks Why, en række nyskrevne sange og “hybridlieder” indspillet i samarbejde med mezzosopranen Andrea Pellegrini og den klassiske pianist Tanja Zapolski. I samme periode udgiver han også bogen Nostatic!, en essaysamling der er illustreret af den danske maler og grafiker Knud Odde. På Kulturnatten i oktober giver Hall en instrumental koncertperformance på Statens Museum for Kunst i forbindelse med Matisse-udstillingen Fordobling og Variation. Samme måned optræder han på KØS (Museum for Kunst i det Offentlige Rum) og samarbejder med sopranen Djina Mai-Mai ved en spoken word-performance i Hvalsø Kirke. Udnævnes sideløbende til at være Bykunstner i Horsens sammen med bl.a. forfatterinden Ursula Andkjær Olsen. I løbet af november og december opføres If Power Asks Why-albummet på hhv. Katapult Teatret i Århus og Teater Grob i København, koncertforestillinger hvor Andrea Pellegrini og Tanja Zapolski optræder sammen med det nye danske avantgardeensemble Lydenskab.

2013

2013 PHASEWIDE COVER STICKERAlbummet If Power Asks Why, som Martin Hall har skrevet til og indspillet i samarbejde med mezzosopranen Andrea Pellegrini og pianisten Tanja Zapolski, nomineres til P2’s Lyt til Nyt-pris 2013 (andre værker i kategorien er skrevet af komponister som Per Nørgård, Arne Nordheim og Kaija Saariaho). I marts spiller Hall i Fængslet i Horsens sammen med accordeonisten Bjarke Mogensen i forbindelse med den klassiske Holmboe Festival. Samme måned er der premiere på videoen Muted Cries, en forløber for Halls første soloalbum i syv år, det anmelderroste Phasewide, Exit Signs der udkommer i begyndelsen af april. Samme måned spiller MH sine første danske koncerter med band siden 2009, en række optrædener der bl.a. byder på den seksstjernede koncert i Hofteatret i København. Producerer musikinstallationerne ”H-Kontinuum” part 1,2 og 3 til Horsens Bycentrum i juni og udsender i juli den grafiske billedtekst Memo i samarbejde med Det Bruunske Pakhus. Optræder i august på Odense Spoken Word-festival samt på Københavns Hovedbibliotek med Naja Maria Aidt og Niels Frank. I oktober udsendes Phasewide, Exit Signs i Tyskland, Østrig og Schweiz, hvor det ligesom i Skandinavien modtager mange anmelderroser. Indstilles i november til to af årets GAFFA-priser (i kategorierne “årets danske album” og “årets danske mandlige kunstner”). Afslutter året med en sidste koncert i Aarhus Musikhus den 30. november. I december kåres Phasewide, Exit Signs “årets album” af det polske site Nowamuzyka (på top 10 figurerer navne som Flaming Lips og Mazzy Star).

2014

Prototype Protokol poster 2014Underviser periodisk på det Det Kgl. Danske Musikkonservatorium og fungerer som kunstnerisk mentor for flere kunstneriske organisationer. Skriver i maj essayet “Gradbøjninger af et voldsmonopol” til Tidsskriftet Reception #72 (andre bidragsydere bl.a. Christel Wiinblad og Theis Ørntoft). Optræder ved den store Pineal-koncert i London den 19. juni sammen med bl.a. Marc Almond. Hyret som projektkoordinator på Golden Days-festivalen 2014, hvor temaet er 1. Verdenskrig. Designer plakaten til ”Spil Dansk Dagen 2014”. Medvirker i debat- og fotobogen Mænd, der udkommer i november (andre deltagende er bl.a. Jørgen Leth, Jan Sonnergaard og Lars Mikkelsen). Skriver og opfører i samarbejde med Lydenskab og Staal Film performanceforestillingen Prototype/Protokol, der samme måned spiller på KØS (Museum for Kunst i det Offentlige Rum), GRAN Teater i Århus og Københavns Musikteater. Forestillingen opføres også på Den Kongelige Danske Ambassade i Berlin. I november optræder MH ligeledes på Bogforum i København.

2015

2015 EFTERLADT KATZ COVERUdgiver i januar spoken word-albummet Efterladt, en musikalsk iscenesættelse af den dansk-polsk forfatterinde Janina Katz’ sidste oplæsninger (på videouddraget “Efterladt VI”, lavet af Staal Film, medvirker bl.a. den engelske pianist Othon Mataragas). Skriver og producerer musikken til Ingvar Cronhammar-udstillingen “H”, en ambitiøs og omfattende installation specialdesignet til Cisternerne, et 4.320 kvadratmeter stort vandreservoir under Søndermarken i København. Bidrager til den Tomas Lagermand Lundme-kuraterede gruppeudstilling Våbenhvile (100 års forestillinger), der i juni åbner i Overgaden (andre deltagere er bl.a. Kristina Nya Glaffey, Jomi Massage og Rumpistol). Genopfører i august forestillingen Prototype/Protokol i forbindelse med Odense Spoken Word-festival. Portrætteres sidst på året som en af tidens mest originale komponister i DR-serien Dansk musik i 500 år.