INDSTILLET TIL GAFFA-PRISEN 2019

Martin Hall er netop blevet præ-nomineret til GAFFA-prisen 2019 i kategorien ”Årets Danske Livenavn”. Du kan se samtlige nominerede inde på bladets hjemmeside. Halls seneste koncerter rundt omkring i landet var hans første med fuldt band i mere end fem år.

Musikerne var ved alle lejlighederne Christine Raft (flygel, violin), Johnny Stage (guitar, sitar m.m.), Una Skott (guitar, keyboards), Andreas Bennetzen (bas) og Sisse Selina Larsen (trommer). Yderligere medvirkede også gæstesangerinden Inge Shannon ved samtlige koncerter.

Selvom hovedparten af materialet, der blev spillet ved koncerterne, stammer fra de senere år – der blev eksempelvis spillet adskillige numre fra Halls samarbejde med Andrea Pellegrini og Tanja Zapolski, albummet If Power Asks Why – så blev der også spillet flere gamle numre.

Ud over den internationalt anerkendte SS-Say-single Care fra 1985, som Hall og Shannon fremførte sammen på scenen, spillede Martin også sit store 1984-klubhit Free-Force Structure som afslutning på de fleste af koncerterne. Det var første gang i mere end 33 år, at han spillede nummeret. Du kan se en saloptagelse af det fra Bremen Teater-koncerten her:

I oktober belønnede GAFFA Hall og bandets københavnerkoncert med 6 ud af 6 stjerner. Du kan læse anmeldelsen her.

SENESTE PLADER OG ANMELDELSER

I maj 2018 udsendte Martin Hall opsamlingsalbummet A Brief Summary, der indeholdt flere nyere indspilninger, bl.a. videosinglen ”Lesser Gods”. Albummet indeholdt også remakes og alternative udgaver af materiale fra de senere år og blev udgivet som dobbelt-vinylalbum, digipak-cd samt musikkassette. Meget overraskende gik A Brief Summary direkte ind som #2 på den officielle danske vinylhitliste i ugen efter sin udgivelse, Halls højeste hitliste-placering nogensinde.

I dagbladet Informations strålende anmeldelse af pladen skrev anmelderen Sophia Handler bl.a. følgende: “Martin Hall beviser endnu en gang, at han hører til på niveau med musikmytologiske helteskikkelser som Brian Eno og David Bowie”. Du kan læse hele anmeldelsen her:

 

“SERVICES RENDERED” OG BREMEN TEATER

Som optakt til sine første koncerter i mere end fem år udsendte Hall i oktober sin første nyskrevne sang flere år, 12”-singlen Services Rendered. Pladen blev selvfølgelig også gjort tilgængelig på alle større digitale platforme (Spotify, iTunes, Amazon m.m.), og du kan se videoen her:

GAFFA tildelte den efterfølgende københavnerkoncert i Bremen Teater 6 ud af 6 stjerner. Anmelderen Simon Heggum skrev bl.a.: ”En betagende koncertoplevelse – en af de stærkeste danske koncerter, jeg har været til i de senere år.” Du kan læse hele anmeldelsen her:

 


 

Foto fra Bremen Teater, oktober 2018: Maiken Kildegaard.

AKTUELLE RADIOUDSENDELSER

I forbindelse med de nyligt overståede koncerter og seneste pladeudgivelser har der været flere længere radioudsendelser med og om Hall. Programmerne dækker alt lige fra start-70’ernes i mange henseender fuldkommen smagløse hitlistemusik, postpunkens og start-80’ernes radikalt eksperimenterende singleudgivelser såvel som året 1968 og dets konsekvenser. Sidst, men ikke mindst er der også et længere interview om Halls forhold til metalscenen.

The list goes like this:

 

MARTIN HALL OG DE GLEMTE 70’ERE

Teologen og forfatteren Søren E. Jensen inviterede i november Hall ind til en sammenlagt tre timer lang snak på Den2Radio om musikken fra ”de glemte 70’ere”. Programmets intro-speak lyder som følgende

”Det er halvfjerdsernes glemte popmusik, det skal handle om i denne og en kommende mammutudsendelse, hvor Martin Hall i selskab med Søren E. Jensen mindes de hits, som gjorde sig gældende i deres sene barndom og begyndende pubertet – inden punken kom og ødelagde det hele. Der er, som de to værter udtrykker det, garanti for den dårlige smag.”

ROCKHISTORIER MED HALL, QUEITSCH OG LYNGGAARD

I anledning af sit 40-årsjublæum som udøvende musiker gæstede Martin i oktober de to musikanmeldere og aficionados Klaus Lynggaards og Henrik Queitschs radioprogramserie Gæstebud på Heartbeats-sitet. Her handler det primært om slut-70’ernes og start-80’ernes mere radikale musikalske eksperimenter. 

  • Rockhistorier: Queitsch og Lynggaard har Hall i studiet (2 timer og 2 minutter).

SORT SØNDAG (P6-INTERVIEW)

Tidligere på året lavede radioværten Anders Bøtter et interview med Hall i forbindelse med albumudgivelsen A Brief Summary. Det blev sendt den 25. maj i P6-programmet Sort Søndag og kommer bl.a. ind på Martins forhold til metalscenen i både 80’erne og nu. 

MIT 68 (P1-DOKUMENTAR)

Sidst på denne liste kommer så Martin Halls egen 20-minutters P1-podcast ”Mit 68”, der blev sendt torsdag den 26. april som en del af P1’s program Tidsånd (dagens udsendelse handlede om Tidehverv generelt). Serien om 1968 blev indledt nogle uger tidligere med dramatikeren Christian Lollike som den første gæst. 

IRMA VICTORIA MEMORIAL DAY

Irma Victoria blev født den 2. september 1923 og døde den 10. november 2000. Hun nåede i en sen alder at indspille og udgive en række indspilninger og plader med Martin Hall. Karrierens højdepunkt er vel nok hendes Grammy-nominering i kategorien “årets sangerinde” i 1991 – en nominering der iflg. uofficielle kilder fik brancheorganisationen IFPI til efterfølgende at ændre reglerne for specialjuryernes indflydelse på de prestigefyldte nomineringer. De to andre nominerede i kategorien det år var Hanne Boel og Annisette.

I anledning af 18-årsdagen for hendes død erindrer vi hende med et af hendes lysere numre, sangen ”September Song” fra 1994-albummet Phantasmagoria. Nummeret er også inkluderet på opsamlingspladen Memorial – Finest Moments and Famous Last Words udgivet posthumt i 2001 og på Spotify-albummet September Songs.

Et andet bemærkelsesværdigt øjeblik i Irma Victorias karriere var, da hun i efteråret 1995 medvirkede på den stadig omdiskuterede hyldestplade til det danske tresserband Steppeulvene, Hip. På udgivelsen står hun for nyfortolkningen af gruppens mest folkekære nummer, “Itsi-Bitsi”, og selvom indspilningen blev fremhævet som et af pladens væsentligste bidrag af de fleste anmeldere, var der dog enkelte journalister, der anså indspilningen for at være en direkte vanhelligelse af den oprindelige sang.